Rangermannin kirjasta (13) LIITE
Kirjan
joustavammaksi ymmärtämiseksi on olennaista katsoa nämä
liitteessä kerrotut historialliset asiat. Sivu 108- 110.
Seuraavia
Verordnungen määräyksiä ( sääntöjä, asetuksia), Rechte,
oikeuksia (lakeja), Gesetze,
lakeja
Regelungen,
sääntöjä, säätelyjä on
mainittava, koska tässä työssä niillä on merkitystä.
Napoleon
sääti 31. maaliskuuta 1808 erään säädöksen (käskyn) ( das
Dekrét), jonka mukaan Westfalenin juutalaisten velvollisuutena on
alkaa käyttää sukunimiä. Muut kuningaskunnat seurasivat tätä
esimerkkiä. Kolme vuotta myöhemmin tämä määräys (Verordnung)
koski kaikkia kansalaisia. Tämän lain kautta (Gesetz)
juutalaisten oikeudelliset olosuhteet (Rechtsverhältnisse)
Hannoverin kuningaskunnassa saivat yhtenäiset oikeudenkäytön
perusteet (Rechtsgrundlage). Lain yhtenä vaikutuksena oli
syntymä-, avioliitto- ja kuolinrekisterien pitämisen aloitus sekä
synagogaseurakuntien muodostaminen.
Tammikuun 28. päivästä vuonna 1843 olivat juutalaiset ja
kristityt paikkakuntiensa esivallan edessä tasa-arvoisia.
Maaliskuun 18. päivästä vuonna 1844 juutalaiset olivat samassa
asemassa mitä tulee ammattiin liittyvään oppiaikaan ja
matkusteluun.
Vuodesta 1847 juutalaisilla oli taattu oikeus hankkia talo ja 1 ¼
auranalaa peltomaata. Juutalaisen todistus ja hänen kauppakirjansa
saivat käräjäpätevyyden.
Syyskuun 5. päivästä vuonna 1848 kansalaisoikeuksien ja
poliittisten lakien ja oikeuksien (Rechte) noudattaminen
julistettiin riippumattomiksi uskontunnustuksista.
Vuodesta 1853 alkaen Hannoverin maa (lääni) antoi tukensa
juutalaisille kouluille ja Synagogille.
Vuodesta 1858 myönsi Hannoverin lääni rahallisen avustuksen
synagoganopettajien ja rukoushuoneiden ylläpitoon. Vuosina 1867-
1869 parani juutalaisten oikeudellinen tilanne.
Kun 1. marraskuuta vuonna 1867 lailla sallittiin juutalaisille vapaa
muuttaminen juutalaiset tulivat tasaveroisiksi muiden kansalaisten
kanssa. He saattoivat asua siellä, missä halusivat ja toimia
haluamassaan ammattityössä. Heidän tuli vapaaehtoisesti alistua
vallitseviin laillisiin määräyksiin (gesetzlichen
bestimmungen).
Heinäkuun 3. päivästä 1869 he saivat ottaa osaa kuntaa ja lääniä
koskeviin edustuksiin ja toimia julkisina virkamiehinä.
Vuodesta 1874 on ollut säätyläiskirjanpitoa ( väestökirjanpitoa)
. Ennen sitä ainoastaan kirkoilla oli oikeus ja velvollisuus
rekisteröidä etunimiä ja sukunimiä.
- Ensimmäisen maailmansodan jälkeen huononi juutalaisten elämänolosuhteet Saksassa miltei havaitsemattomaan tahtiin.
Jo 24. helmikuuta vuonna 1920 julkisti vastaperustettu NSDAP, että
juutalaiset eivät voi olla valtion kansalaisia ja
kansalaistovereita, koska heissä ei virtaa saksalaista verta.
Maaliskuun 28. päivänä vuonna 1933 järjesti NSDAP:n puoluejohto
juutalaisboikotin huhtikuun ensimmäiseksi päiväksi sinä vuonna.
SA-jäsenet asettuivat seisomaan juutalaisten liikkeitten, pankkien,
lääkärinvastaanottojen ja hallintokanslioitten eteen. Kaikki ne
ei-juutalaiset, jotka eivät ottaneet osaa tähän boikottiin,
ylenkatsottiin ja merkattiin julkisesti kansanpettäjiksi. Tässä
aktiossa myös Quakenbrückin SA- miehet asettuivat juutalaisten
kauppojen eteen. Mutta yhtään juutalaista ei silloin hakattu eikä
näyteikkunoitakaan särjetty.
Heinäkuussa 1933 tuli laki perinnöllisesti sairaiden
kehitysvammaisten jälkeläisten torjumisesta.
Elokuusta 1935 eivät virkamiehet enää saaneet vuokrata
juutalaisilta. (Tämä tieto on Bersenbrückin maakuntaneuvoston
hallituksen presidentilta 8. elokuuta 1935).
Vuonna 1934 tuli voimaan vero, jota oli muokattu 8.12. 1931:sta
lähtien ja jolla koetettiin estää valtakunnan varojen
ulosvirtaus maasta (Reichfluchtsteuer). Vuositulo, joka oli
10 000 saksanmarkkaa ja omaisuus 50 000 saksanmarkasta alkaen
verotettiin 25%. Niinä vuosina 1933/34 vuosiin 1940/41 asti sai
Saksan valtio koottua kokoon 858,2 miljoonaa saksanmarkkaa.
Nürnbergin lait 16. syyskuuta 1935 aiheuttivat, että juutalaiset
menettivät kansalaisoikeudet, mutta eivät kansalaisvelvollisuuksia. He eivät saaneet enää äänestää vaaleissa tai eivätkä
osallistua mihinkään poliittisiin kokouksiin. Heille oli kiellettyä
puolustautua sanomalehdissä tai kirjoissa tai osoittaa itsensä
olevan oikeassa. Jokainen yrityskin johti keskitysleirille.
Sairaita juutalaisia ei enää saanut hoitaa sairaaloissa. Köyhiltä
juutalaisilta lopetettiin valtion talviavustus.
Ensimmäisessä maailmansodassa kaatuneitten juutalaissten sotilaiden
nimet piti meisselöidä pois kunnialaatoista. Kuitenkin
Quakenbruckin muistolehdon laattaan jäi Paul Kohlbergin nimi.
Avioliitto juutalaisen ja arjalaisen kesken kiellettiin.
Sukulaissuhde juutalasisen ja arjalaisen välillä oli raskas rikos ,
josta seurasi kostona kuritushuonerangaistus juutalaiselle
osapuolelle ( verikosto).
Alle 45 -vuotiaan arjalaisen kotiapulaisen palkkaaminen juutalaiseen
talouteen kiellettiin.
Vuonna 1937 poistettiin juutalaisilta karjankauppiailta
karjanmyyntilupa.
Huhtikuusta 24. päivästä vuonna 1938 alkaen piti jokaisen
juutalaisen ilmoittaa omaisuutensa, jonka arvo oli yli 5000
saksanmarkkaa.
Kesäkuun 14. päivästä 1938 merkattiin julkisesti juutalaiset
ansiotyönharjoittajat.
Heinäkuun 25. päivästä 1938 suljettiin juutalaisten
lääkärien vastaanotot.
Elokuun 17. päivästä vuonna 1938 naisille asetettiin passiin
lisänimeksi Sarah ja miehille lisänimeksi Israel. Lisänimi oli
esitettävä.
Syyskuun 27. päivä vuonna 1938 suljettiin juutalaisten asianajajien
vastaanotot.
Lokakuussa 28. päivänä vuonna 1938 merkattiin juutalaisiin
passeihin J -kirjain tunnusmerkiksi.
Lokakuun 28. päivänä 1938 karkotettiin 17 000 juutalaista Saksasta
Puolaan.
Juutalaiset lapset kävivät valtion kouluissa 15. marraskuuta
1938:aan asti. Sen jälkeen valtion koulut kiellettiin heiltä.
Joulukuun 12. päivä 1938 tehtiin määräys juutalaisen henkilön
sakonomaisesta Saksan valtion kansalaisuuden takauksesta
(Sühneleistung der Juden deutscher Staatsangehörigkeit) ja
tämän summan vetivät verovirkailijat . Valtion tulot tästä
verosta oli 1 126 612 495, 48 RM. ( yli miljardin saksanmarkkaa)
.Tämä määräys koski 16% juutalaisista.
Gestapo perusti vuonna 1939 maastamuuttajien tilin
(Auswandererkonto) , johon jokaisen juutalaisen, joka muuttaa
maasta, oli maksettava tietty summa.
Vuonna 1939 takavarikoitiin juutalaiset radiolaitteet ja juutalaiset
arvokkaat koristeet. T'ämä takavarikointi tehtiin Suurena
sovintopäivänä, mikä on suurin juhlapäivä juutalaiselle (
lokakuun alussa).
T4- aktio, perinnöllisesti sairaitten surmaaminen eutanasialla
tehtiin vuosina 1940- 1941, jolloin murhattiin 70 000 psykiatrista
potilasta ja kehitysvammaista SS-lääkärien ja
SS-hoitohenkilökunnan toimesta. Kun kirkolliset protestoivat
potilaittensa tappamista, se jatkui decentralisoituna.
Syyskuun 1. päivästä vuonna 1941 täytyi julkisesti pitää
Daavidin tähteä.
Vuodesta 1939 juutalaiset joutuivat (kodeistansa)
juutalaistaloihin.
Quakenbrückissa juutalaistaloksi tuli Hasestrasse- kadun nr. 6
talo. Se oli kuulunut Sigmund Simonille ja hänen äidillensä Lina
Simonille.
Tammikuun 20. päivänä vuonna 1942 lyötiin lukkoon
Wannseekonferenssissa Endlösung der Judenfrage,
juutalaiskysymyksen loppuratkaisu. Erityisjoukot olivat jo vuoteen
1942 mennessä ampuneet tai myrkkykaasuvaunuin murhanneet Puolassa
ja Neuvostoliitossa yli 500 000 juutalaista. Mutta nyt kaikkien vielä
Eurooppaan jääneiden juutalaisten poiskuljettamisen ja tuhoamisen (kuolemantehtaan)
organisaatio koordinoitiin ja systemaattinen toteuttaminen
alkoi.( http://www1.wdr.de/themen/archiv/stichtag/stichtag2554.html )
Maasta muuttavien ja maasta poiskuljetettujen juutalaisten omaisuus
oli menetettyä, kun tapahtui maanrajan ylitys;
valtionvarainhallinto Berliinissä otti haltuun kaikki kiinteistöt.
Muodostui varastotaloja, esim Barsenbrückiiin, joissa tarjottiin
juutalaista omaisuutta kaupan.
Aktion Brand - nimisen operaation puitteissa vuonna 1943
perinnöllisesti sairaat ja kehitysvammaiset ihmiset sairaaloissa
surmattiin lääkkeillä ja ravinnottomuudella.
Monet maat Euroopan ulkopuolella asettivat vuoden 1935 jälkeen
juutalaisille maahanmuuttokiintiön tai sulkivat maan rajat
juutalaisilta.
Marraskuun 1938 pogromin jälkeen Englanti julisti heti ottavansa 10
000 juutalaista varattomien vanhempien lasta vastaan. (http://www.erinnern.at/bundeslaender/oesterreich/lernmaterial-unterricht/methodik-didaktik-1/744_Kindertransporte.pdf )
Pogromin jälkeen Etelä-Afrikka julisti ottavansa vastaan
juutalaisten sukulaisia, jotka ovat alle 14 vuotiaita tai yli
60-vuotiaita.
USA:ssa oli kiintiöjärjestelmää varattomille maahanmuuttajille (
Quota Act).
Monet Euroopan juutalaisista ei voinut täyttää maahanmuuton
asettamia vaatimuksia. Marraskuussa 1942 meni pirstaleiksi eräs
presidentti Rooseveltin tekemä ehdotus maahanmuuttomääräysten
helpottamisesta.
Sotilashallinon asettama laki numero 52 lokakuun 20. päivä vuonna
1947 jälkeenpäin korvaamisesta ja sopimisesta (
Wiedergutmachen).
Toukokuun 14. päivänä vuonna 1948 julisti Israelin valtio
syntymisensä.
Sen jälkeen USA vapautti juutalaisten maahanmuuttomahdollisuudet.
.........................................................................................................................................................
(Suomennokseni jatkoa...)
(4 ) Quakenbrückin
juutalaiset vuosina 1847- 1940 ja 1949- 1965.
Koska juutalaisia 18. vuosisadalla pidettiin kerjäläisten
kaltaisina ja kulkukauppiaina niin Quackenbrückin kaupunki eväsi
heiltä pysyvän oleskeluluvan vuoteen 1847 asti. Mutta koska
Preussin asetukset olivat vuodesta 1842 alkaen lieventyneet, ei
kaupungin maistraatti voinut enää kieltää heitä asettumasta sinne.
Jacob Cohn, hänen siskonsa Amalie ja hänen apulaisensa Samuel
Buichsbaum saapuivat vuonna 1847 Quakenbrückiin. He olivat
ensimmäiset talolliset juutalaiset kansalaiset tässä kaupungissa.
Seuraavat juutalaiset tulivat Quakenbrückiin vuonna 1859. Benjamin
Frank ja Isaac Vorsanger vaimoineen muodostivat perheet ja
aloittivat karjamyynnin, teurastamon ja kangasvaraston pidon.
Bramschista Cloppenburgiin johtava valtatie ja Osnabruckista
Oldenburgiin johtava rautatie muodostuivat kauppiaille yhä
edullisemmaksi. Varhain vuonna 1901 aukaistiin lisäksi
kapearaiteinen rata Quakenbrück-Rheine Lingenin kautta
(https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Lingen_%28Ems%29
). Rautateitse kauppiaat pystyivät suorittamaan kuljetuksia
nopeammin ja pidempiä matkoja. Kaupankäyntiolosuhteet olivat nyt
hyvät Hollannin suuntaan ja Ruhrin alueelle.
Quakenbrückin juutalaiset olivat suurimmaksi osaksi
karjanmyyjiä., kangaskauppiaita ja teurastajia ja myöhempinä
aikoina tuli lisäksi puutavaran kauppiaita ja kahvinmyyjiä joukkoon. Heidän
sukulaissuhteittensa avulla muodostui kaupankäyntiverkostoja, joiden
välityksellä saattoi suotuisasti toimittaa hankintoja ja myyntejä.
Asenteiltaan Quakenbrückin juutalaiset olivat konservatiivisia,
eivät kuitenkaan ortodokseja ja he ottivat aluksi vilkkaasti osaa
Quakenbrückin yhdistyselämään. Vuonna 1898 Moriz Vorsanger tuli
vuoden ampujakuninkaaksi ampujayhdistyksessä.
Vuosina 1870- 1890 juutalainen seurakunta laajeni ja ponnisteli saadakseen oman rukoushuoneen. Virallisesti vihittiin 9. joulukuuta 1897 ( miltei 118 vuotta sitten) Quakenbrückin rukoushuone, jota kutsuttiin kansan kesken synagogaksi, vaikka siihen sisältyi yksi asunto. Synagogaseurakunnan nimeksi tuli Synagogengemeinde Badbergen ( Badbergenin synagogaseurakunta), koska vuonna 1816 oli pystytetty Badbergeniin ensimmäinen rukoushuone ja nimi haluttiin pysyttää samana, kun rukoushuone tuli Quakenbrückiin. David Adler oli uuden rukoushuoneen ensimmäinen juutalainen opettaja, joka omasi rukoushuoneen, kouluhuoneen ja asunnon. Juutalainen alakoulu jouduttiin lopettamaan jo vuonna 1925. Niistä lähtien koulutilaa käytettiin vielä, mutta vain uskonnonopetukseen. Juutalaiset lapset kävivät siitä lähtien evankelista kansakoulua ja sitten yläluokilla tytöt tyttökoulua tai pojat normaalilyseota.
Vuosina 1870- 1890 juutalainen seurakunta laajeni ja ponnisteli saadakseen oman rukoushuoneen. Virallisesti vihittiin 9. joulukuuta 1897 ( miltei 118 vuotta sitten) Quakenbrückin rukoushuone, jota kutsuttiin kansan kesken synagogaksi, vaikka siihen sisältyi yksi asunto. Synagogaseurakunnan nimeksi tuli Synagogengemeinde Badbergen ( Badbergenin synagogaseurakunta), koska vuonna 1816 oli pystytetty Badbergeniin ensimmäinen rukoushuone ja nimi haluttiin pysyttää samana, kun rukoushuone tuli Quakenbrückiin. David Adler oli uuden rukoushuoneen ensimmäinen juutalainen opettaja, joka omasi rukoushuoneen, kouluhuoneen ja asunnon. Juutalainen alakoulu jouduttiin lopettamaan jo vuonna 1925. Niistä lähtien koulutilaa käytettiin vielä, mutta vain uskonnonopetukseen. Juutalaiset lapset kävivät siitä lähtien evankelista kansakoulua ja sitten yläluokilla tytöt tyttökoulua tai pojat normaalilyseota.
Ensimmäisen maailmansodan aikana (1914- 1918)
sotaväkeen ilmoittautuivat Siegfrid Hirsch, Paul Kohlberg,, Max
Kosses, Max Reinsberg, Leopold, Albert ja Sigmund Simon, Walter
Simon, Moritz ja Hugo Simon sekä Abraham Trepp. Paul Kohlberg kaatui
sodassa ja Leopold Simon sekä Abraham Trepp haavoittuivat.
Sairaalassaoloaikoja on dokumentoituna Max Kossesilta ja Sigmund
Simonilta.
Kun Saksaan tuli vaikea inflaatio (1919- 1923)
Quakenbrückissa sijaitsevan Badbergin synagogaseurakunnan jäsenet
kokosivat rahavaransa yhteen ja hankkivat lokakuussa 1922 1,5
hehtaarin hautausmaa-alueen Quakenbrückista Steimelage- tien
varrelta.
Philipp Reinsberg valittiin osallistumaan
Quakenbrückin kaupungin politiikkaan 1923- 1924. Vuonna 1925 asui
Quakenbrückissa 54 juutalaista. Kristittyjen ja juutalaisten
suhtautuminen toisiinsa oli kohteliasta ja ystävällistä. Oli olemassa juutalainen tapa hieroa
naimakauppoja. Ei tunneta, kuka toimi virallisena naimakauppojen välittäjänä
(Schadchen).
Vanhempien quakenbrückiläisten kansalaisten
muistikuvien mukaan juutalaiset antoivat kristityille työtä
taloudenhoidossa ja liikkeissä. Nämä toimivat itsenäisesti tai
juutalaisissa talouksissa ja liikkeissä. Ei tunnetta tapausta,
jossa juutalainen mies tai nainen olisi ollut työssä kristityssä
taloudenhoidossa. Juutalaiset ja kristityt lapset leikkivät
keskenään naapurustossa ja kulkivat sisään ja ulos eri
taloissa. Juutalaisen Arthur Perlsteinin ympärillä kiehäsi
kristittyä naisväkeä ja tervetullutta olikin sellainen
auringonpaiste.
Kristittyjen ja juutalaisten juhlapyhät olivat
erilaisia ja juutalaiset ja kristitty eivät solmineet avioliittoja
keskenään, joten yhteisiä perhejuhlia ei muodostunut. Naapuruston
paikallisiin tapoihin ja tottumuksiin ei sisällytetty juutalaisia.
Kuitenkin Hirschin perhe jakoi Pesach juhlan happamatonta leipää
(Mazzen) keväisin naapureille. Hirschin perheen entinen naapuri,
Wilma Schlarmann muisteli, kuinka hänen isänsä oli mielellään
syönyt niitä Mazzen (mazoth) -leipiä.
Quakenbrückin
juutalaisista otetuissa vanhoissa
valokuvissa on elegantisti pukeutuneita henkilöitä. He erosivat
Quakenbrückin muista pikkuporvareista siinä, että he eivät tuskin
ollenkaan tehneet puutarhatöitä. Tulojensaantitilanneet olivat
juutalaisilla erilaisia. Jotkut heistä olivat köyhiä ja elämässä
selviytyminen oli pikemminkin kehnoa kuin hyvää. Kuitenkaan heitä
ei ollut koskaan kotiapulaisina tai renkeinä kristityissä
perheissä. Suuri enemmistö juutalaisista sai toimeentulonsa karjan
myynnistä, teurastamon pidosta ja tekstiilitavarain myynnistä. Silloin
heillä oli runsaat tulot. Kahdella perheellä oli suurehkot tulot
ja he hankkivat 1920 autot ja omasivat useita taloja
(Palkkateurastamon omaava Simon ja Reinsbergin kutomo). Juutalaiset
opettajat saivat tulonsa synagogaseurakunnan jäseniltä sekä
valtiollisen raha-avustuksen Hannoverin kuningaskunnan läänistä
(osavaltiosta?) (vuodesta 1857).
Juutalaiset liikkeet pidettiin sunnuntaisin auki.
Markkinapaikoilla juutalaiset karjakauppiaat
keskustelivat keskenään usein jiddischin kielellä.
1930-luvulla lähettivät juutalaiset
perheet varttuneet tyttärensä Delmenhorstiin ( Betty Garsonille),
Wesel am Rheiniin (Grete Mindukselle), Leipzigiin (Gitella
Beerille) tai Amsterdamiin (Irma Reinsbergille)
vaatteidenvalmistusoppiin. Charlotte Hirschberg suoritti loppuun
sairaanhoitajaopinnot Berliinissä. Irma ja Walter Reinsberg, Hans ja
Fritz Reinsberg sekä Fritz Hirsch kävivät Quakenbrückin normaalilyseon. Hans Reinsberg opiskeli vuodesta 1931/1932
lääketiedettä Marburgissa.
Vuonna 1933 muuttuivat juutalaisten ja
kristittyjen väliset suhteet pikkuhiljaa. Ensimmäiset juutalaiset
alkoivat myydä liikkeitään ja talojaan ja lähteä pois Saksasta
vuoden 1933 huhtikuun ensimmäisen päivän jälkeen, josta lähtien
juutalaisia liikkeitä oli alettu boikotoida ja
Quakenbrückissäkin SA- jäseniä oli asetettu seisomaan
juutalaisten kauppojen eteen. Ensimmäisenä kaikista lähti
Max Kosses. Muutamat quakenbrückiläiset kiersivät
juutalaisilta ostoskieltoa lähettämällä lapsiaan ostoksille.
Juutalaiset lapset eivät saaneet esiintyä
yhdessä muitten nuorten ja Hitler Jugendin (HJ) kanssa. Paul Simmons
muisteli, miten hän katsoi ikkunasta St. Antoniortissa 30.
tammikuuta 1933, Hitlerin valtakunnankansleriksi korottamisen
aattona, soihtukulkuetta ja sanoi isälleen: Isä, minäkin haluaisin
tulla Hitler-nuoreksi. Siihen aikaan hän oli kahdeksan vuotta.
Koulujen pihoilla eivät juutalaiset lapset enää saaneet osallistua
välituntien yhteisiin leikkeihin ja he seisoivat laidoilla
eristäytyneenä.
Juutalainen partioyhdistys, jonka päämaja oli
Berliinissä, ehdotti helluntaina vuonna 1935 Quakenbrückiin
neuvottelutilaisuutta, ja samalla juutalaisia nuoria olisi pitänyt
valmistaa Palestiinaan muuttoon. Mutta Quakenbrückin kaupunki ja
valtiollinen poliisi Berliinissä hylkäsivät ehdotuksen, koska
samaan aikaan seudulla piti järjestää SS:n ja nuoren väen
tapaaminen.
Syyskuun 16. päivästä vuonna 1935 lähtien
eivät juutalaiset saaneet enää pitää arjalaisia
taloudenhoitajia. Tämä säädös ei koskenut ainoastaan
Quakenbrückin juutalaisia, vaan kaikkia kristittyjä, jotka näihin
asti olivat saaneet varman tulonsa juutalaisilta työnantajilta.
Ainoastaan rouva Bremmes ei noudattanut tuollaista määräystä.
Myöhäiskesällä 1935 Quakenbrückiin vielä
jäljelle jääneet juutalaiset huomasivat kaupungin yleisessä
kylpylaitoksessa kyltin, jossa oli teksti: Juutalaiset epätoivottuja.
Erna Simon ( o.s. Gumprich) vältti siitä lähtien yleistä
kylpylää.
Juutalaiset eivät saaneet elokuun 8. päivän
jälkeen vuonna 1935 vuokrata arjalaisille virkamiehille. Eräs
virkailija sanoi irti asuntonsa juutalaisen talossa. Kahdelle
muulle virkamiehelle ongelmatilanne ratkesi itsestään, koska
juutalaiset myivät talonsa.
Syyskuun 16. päivän jälkeen vuonna 1935
(Nürnbergin lakien jälkeen) eivät lääkärit enää
voineet hoitaa yhtään juutalaista potilasta. Hammaslääkäri tri
Wörndle joka asui Gartenstrasse- kadun varrella, ei pitäytynyt
noihin säädöksiin. Mutta juutalaisten piti pimeyden turvin tulla
puutarhan ja keittiön kautta hoitohuoneeseen. Quakenbrückin toinen
hammaslääkäri noudatti sääntöjä.
Vuosina 1935 ja 1936 suurin osa juutalaisista
muutti pois Quakenbrückista.
Karjatalousyhdistys Weser Ems riisti
karjankauppiailta 28.12. 1937 karjanmyyntiloikeuden. Firma Recha
Hirsch ilmoitti tämän jälkeen lopettavansa
elinkeinonharjoituksensa.
Vuoden 1937 jälkeen oli olemassa enää Leopold
Simonin puutavaranmyyntiliike Quakenbrückissä. Hän toimitti
vieläpä sotilaslentokentälle puutavaraa. Tästä sotilasjohto
valitti heti heinäkuussa 1936 kirjoittamalla pormestarille.
Juutalainen liike-elämä sammui 10. marraskuuta 1938.
Kun Quakenbrückin rukoushuone oli varhaisina
aamutunteina marraskuun 10. päivä 1938 poltettu, viimeisten
Quakenbruckiin jääneiden juutalaisten elämäntilanne muuttui sietämättömäksi. Walter Neublum, Oskar Simon, Leopold Simon ja
Enrst Beer joutuivat lyhyeksi aikaa Buchenwaldin keskitysleirille.
Heidän vaimonsa ja lapsensa eivät saaneet ostettua mistään enää
elintarvikkeita. Koska Quakenbrückin elintarvikkeiden myyjät
tunsivat heidät, heille jäi ainoaksi mahdollisuudeksi matkustaa
johonkin toiseen kylään, missä kukaan ei tunnista heitä
juutalaisiksi. Naapurit joutuivat riskiin joutua kiinni, Gestapon (
salaisen valtiollisen poliisin ) kuulusteltavaksi ja vankilaan.
Ellen Ursula Simon ei saanut jatkaa tyttökoulun
yläluokkia.
Lina Simonin asuintalo joka sijaitsen
Hasestrasse-kadun varrella numerossa 6, julistettiin pogromin
jälkeen juutalaistaloksi. Huhtikuusta 1939 alkaen asuivat kaikki
Quakenbrückiin jääneet juutalaiset tässä talossa.
Lina Simon pystyi kuitenkin elokuussa 1939
matkustamaan molempien poikiensa Albertin ja Sigmundin kanssa
Etelä-Afrikkaan. Walter Neublum pakeni 1939 Belgiaan. Hänen
vaimonsa Selma ja poikansa Manfred (Franz) seurasivat perässä
Hollantiin Erään pakolaisjärjestön avulla myös heidän molemmat
tyttärensä Resi ja Sonja tulivat Belgiaan. Hella ja Ellen Ursula
Simon tulivat erään Hamburgissa sijaitsevan juutalaisen
internaatin kautta heinäkuussa 1939 lapsikuljetuksessa Englantiin.
Englanti oli heti pogromin jälkeen julistanut
ottavansa 10 000 sellaista juutalaista lasta vastaan,, joiden
vanhemmat eivät enää kykene heistä huolehtimaan.
Opettaja Ernst Beer, hänen vaimonsa Anna ja
tyttärensä Gitella tulivat vuonna 1940 Oldenburgin kautta Berliiniin. Oskar Simon ja vaimo Alice sekä tytär Ruth pakenivat
1940 Wuppertaliin. Erna Simon, Hellan ja Ellen Ursulan äiti, meni
vuonna 1940 Düsseldorfiin.
Quakenbrükissa ei kätketty yhtään juutalaista.
Kaikkia kulkemisia vahdittiin tekemällä saapumisilmoitus ja
poistumisilmoitus.
Toukokuussa 1940 jättivät viimeiset
juutalaiset Quakenbrückin. Täällä ei ole enää yhtään
juutalaista, merkitsi Quakenbrückin kaupunki muistiin 12.5. 1941
eräässä kirjelmässään Osnabruckin valtiolliselle poliisille.
Yhteenvetona voidaan todistetusti vahvistaa, että
vuonna 1934 asui vielä 46 juutalaista Quakenbrückissa: Karl Frank,
Erich Kohlberg, Moses Perlstein, Hedwig Simon ja Hermine Simon
kuolivat luonnollisen kuoleman vuosina 1934- 1938.
Ernst, Anna ja Gitella Beer, Selma ja Resi
Neublum, Oskar, Alice ja Ruth Simon, Leopold ja Erna Simon, Julia
Kaufmann, Johanna Kronenberg, Elsa Gerson ja Erich Simon joutuivat
vuosina 1938- 1944 kansallissosialismin uhreiksi.
Lazarus, Elisabeth, Manfred ja Fritz Cohen, Benno
Frank, Betty Gerson, Siegfried, Recha, Ruth, Olga ja Fritz Hirsch,
Elias ja Friederike Hirschberg, Hedwig Kohlberg, Max, Helene ja Adolf
Kosses, Walter, Sonja ja Franz Neublum, Philipp, Frieda ja Fritz
Reinsberg, Lina ja Sigmund Simon, Hella ja Ursula Ellen Simon
pystyivät pelastamaan henkensä 1935 - 1940 pakenemalla ulkomaille.
Vuonna 1949 palasi Walter Neublum, ainoana
quakenbrückilaisjuutalaisena takaisin mukanaan kristityiksi kastetut
lapsensa.
Muutamat Quakenbrückin kristityistä ovat
koettaneet saada jälleen yhteyttä entisiin Quakenbrückin
juutalaisiin. Muuan Opelin myyjä Quakenbrückistä lahjoitti auton
puolijuutalaiselle Albert Steinheimille, Siegfrid Hirschin entiselle
rengille. Muutamat juutalaiset kuten Olga Hirsch, Irma Reinsberg,
Ursula Ellen ja Hella Simon, Paul Simons, Fritz Cohen ovat solmineet
jälleen kontaktin ja silloin tällöin käyneet Quakenbrückissa .
Toiset, poisajamisten ja karkoittamisten traumatisoimina, välttävät
kaikkea kontaktia.
Liittoutuneiden antamien sääntöjen perusteella
20. päivästä lokakuuta 1947 olivat kaikki kaupat joita solmittiin
1933:sta lähtien juutalaisten ja saksalaisten kesken, epäpäteviä.
Muutamat juutalaiset panivat käytäntöön sotilashallinnon lain
numero 52 ja vaativat 1950 aikoihin sen omaisuuden
takaisin luovutusta (palauttamista) , minkä he olivat kansallissosialismin aikana
menettäneet.
Juutalaiset olivat vuosien 1933- 1945 välillä
pakkotilanteessa, jossa heidän oli myytävä omaisuutensa
alihintaan. Pääoman katoa Kolmannesta valtakunnasta estämään
oli asetettu vero (Reichfluctsteuer, (1934) (
https://en.wikipedia.org/wiki/Reich_Flight_Tax
)ja juutalaisen omaisuuden poisluovutuksissa (1938) virallinen
maksettu kauppahinta oli joissain tapauksissa vielä matalampi kuin
tehdystä laskusta käy ilmi. Muutamat kristityt quakenbrückilaiset
olivat tällä tavalla auttaneet juutalaisia naapureita
pakenemisessa tai maastamuutossa.
(suomennosta saksasta)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar