Rangermannin kirjan
lukua (11) Loppusanat
Kirjassa mainittujen,, yksityiskohtaisemmin kuvattujen perheitten lisäksi Quakenbrückissa
on asunut muitakin juutalaisia perheitä ja heille syntyi paljon
lapsia paikallisissa sairaaloissa. Kuitenkin usein on olemassa vain
yksi syntymätodistus , tieto yhdestä kihlauspäivästä, yhdestä
suuresta juhlapäivästä tai yhdestä kuolintodistuksesta . Tämän
takia ei ole mahdollista saada kokoon elämäkertoja.
( Renate Rengermann toivoi kuitenkin kyenneensä kuvaamaan niiden elämää, jotka asuivat pitkähkön ajan Quakenbrückissa).
( Renate Rengermann toivoi kuitenkin kyenneensä kuvaamaan niiden elämää, jotka asuivat pitkähkön ajan Quakenbrückissa).
Vaikkakin Quakenbrückin kaupunki oli pitkään vastustanut juutalaisten muutamista kaupunkiin,, evankelisten,
katolilaisten ja juutalaisten asukkaiden keskinäinen yhteiselo
sujui siten kuitenkin suhteellisen häiriöttömästi pitkähkön aikaa (1847- 1933).
Silmäänpistävästi oli tiedonvälitys evankelisten ja
katolilaisten asukkaiden kesken paljon selväpiirteisempää kuin
kristittyjen ja juutalaisten kesken. Vaikka juutalaisia
oli asunut Quakenbrückissa miltei sata vuotta, kristittyjen
keskuudessa tiedettiin aika vähän heidän yksityiselämästään.
Liike-elämän tasossa informaation vaihto juutalaisten ja
kristittyjen kesken oli jonkin verran parempi.
Kansallissosialistit perustivat tarkoituksella
kunnianloukkaukset ennakkokäsityksiin juutalaisista kuten ”kaikki
juutalaiset ovat äveriäitä”, ”kaikki juutalaiset ovat
rikollisia”, ”juutalaiset aina selviävät ja putoavat jalat
edellä maahan”. Yhteenkuuluvaisuudentunne Quakenbrückin
kristittyjen ja juutalaisten asukkaitten kesken särkyi NSDAP:n
propagandasta ja Nürnbergin laeista.
(NSDAP, Saksan kansallissosialistinen työväenpuolue, Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei).
(NSDAP, Saksan kansallissosialistinen työväenpuolue, Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei).
Kriisiaikana
Quakenbrückin juutalaiset saivat turvaa vain sukulaisiltaan,
liitoiltaan ja juutalaisilta avustusjärjestöiltä. SA ja muut
vakaumukselliset kansallissosialistit
vaimensivat intensiivisesti kristittyjen avuntarjoukset.
(Wikipediatieto
ruotsiksi ja suomeksi: Sturmabteilung
(SA) Sturmabteilung
lyh. SA
(tarkoittaen ”rynnäkköjoukot” tai sananmukaisesti
”myrskyosasto”) toimi Saksan
kansallissosialistisen työväenpuolueen puolisotilaallisena järjestönä. Se näytteli tärkeää osaa Hitlerin
nousussa valtaan 1930-luvulla. SA:n miehiä
kutsuttiin usein univormunsa mukaan ”ruskeapaidoiksi” erotuksena
SS-joukkojen
”mustapaidoista”. )
SA- jäsenet istuskelivat
säännöllisesti majataloissa oluttuoppeineen ja kaljoineen pitäen
silmällä juutalaisia koteja ja kuka meni sisään ja tuli ulos.
Kaikkia kristittyjä quakenbrückiläisiä uhkasi pidätys, Gestapon
kuulustelu Osnabrückissa tai vapaudenriisto, jos he pitivät
yhteyttä juutalaisiin kansalaisiin. Koulussa opettajat painostivat
oppilaita, valtiolliset laitokset uhkasivat erottamisella ja öisin
särjettiin ikkunoita.
Pogromin aika marraskuun 10. päivänä vuonna 1938 jakoi Quakenbrückin kristityt asukkaat. Eräätkin nauttivat sensaatiosta, kun vihdoinkin oli jotakin tapahtumassa eikä henkilökohtaisesti oltu tämän onnettomuuden koskemia. Muutamat kansalaiset sen takia vielä neuvoivat lapsiaan: Menkää nyt kerrankin torille, kun siellä tapahtuu, sinne kootaan juutalaiset. Toiset quakenbruckilaiset osoittivat myötätuntoa ja pitivät lapsensa poissa paikalta sanoillansa. Ei ole oikeudenmukaista, mitä siellä tapahtuu; pysytelkää mieluummin täällä.
Pogromin aika marraskuun 10. päivänä vuonna 1938 jakoi Quakenbrückin kristityt asukkaat. Eräätkin nauttivat sensaatiosta, kun vihdoinkin oli jotakin tapahtumassa eikä henkilökohtaisesti oltu tämän onnettomuuden koskemia. Muutamat kansalaiset sen takia vielä neuvoivat lapsiaan: Menkää nyt kerrankin torille, kun siellä tapahtuu, sinne kootaan juutalaiset. Toiset quakenbruckilaiset osoittivat myötätuntoa ja pitivät lapsensa poissa paikalta sanoillansa. Ei ole oikeudenmukaista, mitä siellä tapahtuu; pysytelkää mieluummin täällä.
Koska
vuodesta
1940 ei enää asunut yhtään juutalaista Quakenbrückissa, siellä ei
kenekään tarvinnut noudattaa jatkossa ilmenneitä diskriminoivia lakeja
. Quakenbrückissa ei enää ollut yhtään
juutalaista, jonka olisi käyttänyt vaatteisaan keltaista
tähteä. Quakenbrückista ei tehty suoraa kuljetusta
tuhoamisleirille. Bersenbrückin piirilehdessä julkaistiin jopa
valittelu, että nyt ei ole enää kaupungissa yhtään juutalaisia,
joille voisi suuttuisi.
Kansallissosialismi
ryösti juutalaisilta heidän ihmisarvonsa. Useimmat juutalaisista
olivat arvioineet uhan oikein, myyneet/luovuttaneet omaisuutensa ja
löytäneet teitä muuttaa maasta. Mutta seinä nousi pystyyn
vanhoille, varattomille ja vakaasti paikallaan pysyville ( Kts. Karl
Frankin, Oskar Simonin perheen ja Leopold Simonin elämäkerrat).
Renate
Rangerman mainitsee ilahduttavaksi asiaksi, että monet
quakenbrückilaiset henkilöt ja muualla maailmassa asustavat, ovat
jakaneet hänen kanssaan yhteisiä muistojansa. Oli myös henkilöitä,
joita tämä aihe ei pystynyt
liikuttamaan.
Eräs
vanhus Vehsin asukas Badbergenistä ilmaisi muutamia vuosia ennen
kuolemaansa valittelunsa siitä, että hän Hitler Jugendin jäsenenä ollessaan
juoksenteli Grete Minduksen talon ympäri ja lauloi Borkum-laulua: Se
palautuu öisin yhä uudestaan vuoteella mieleeni, hän oli sanonut. (Kyse on eräästä juutalaisvastaisesta laulusta).
(Suomennosta saksasta)
(Suomennosta saksasta)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar